Od 1 czerwca 2024 r. sprawdzamy, czy Twój numer PESEL nie jest zastrzeżony w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL.  Dzięki temu zwiększa się poziom bezpieczeństwa transakcji finansowych i minimalizuje ryzyko oszustw.

Co daje zastrzeżenie numeru PESEL?

Zastrzeżenie numeru PESEL to ochrona przed jego wykorzystaniem bez Twojej wiedzy, np. po to, by wziąć kredyt na Ciebie. To większe zabezpieczenie Twoich danych.

Pamiętaj jednak, że Twój PESEL nie może być zastrzeżony, gdy chcesz:

  • otworzyć konto,
  • pożyczyć pieniądze,
  • udostępnić bankowość elektroniczną,
  • wypłacić w naszej placówce więcej niż trzykrotność minimalnego wynagrodzenia.

Zastrzeżenie możesz w każdej chwili cofnąć.

Jak możesz zastrzec numer PESEL?

  1. W aplikacji mObywatel:
  • zaloguj się do aplikacji mObywatel na swoim telefonie
  • wybierz Zastrzeż PESEL
  • przesuń suwak w prawo, jeśli chcesz zastrzec PESEL
  • jeśli chcesz cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL, przesuń suwak w lewo.
  1. Na stronie: www.gov.plza pomocą profilu zaufanego.
  2. Podczas wizyty w urzędzie gminy/miasta poprzez złożenie właściwego wniosku.

Zastrzeżenia numeru PESESL możesz dokonać bezterminowo albo określić datę i godzinę, kiedy system automatycznie zastrzeże ponownie Twój PESEL.

Jak możesz cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL?

  1. W aplikacji mObywatel:
  • zaloguj się do aplikacji mObywatel na swoim telefonie
  • Wybierz: cofnięcie bezterminowe lub cofnięcie z ponownym automatycznym zastrzeżeniem w ustalonym terminie.
  • zweryfikuj swoje dane i potwierdź cofnięcie zastrzeżenia.
  1. na stronie: www.gov.pl za pomocą profilu zaufanego.
  2. podczas wizyty w urzędzie gminy/miasta poprzez złożenie właściwego wniosku.

Po zakończeniu procesu otrzymasz potwierdzenie, że numer PESEL został odblokowany.