Obsługujemy Tarczę Finansową dla przedsiębiorców!
Jesteś przedsiębiorcą? Zatrudniasz pracowników? Obawiasz się o swoją działalność ze względu na panującą epidemię koronawirusa?
Możesz wystąpić o wsparcie w ramach programu Tarczy Finansowej PFR, obsługiwanego przez nasz Bank.
UWAGA! Kwalifikacje wniosków i wypłaty dotacji obsługiwane będą wyłącznie za pośrednictwem systemu bankowości internetowej.
/Aktualizacja na dzień: 05.10.2020r./
Zapraszamy do zapoznania się z listem podsumowującym działania Polskiego Funduszu Rozwoju – List_PFR_Tarcza
Przypominamy!
- Ważnym obowiązkiem beneficjenta Programu jest dostarczenie do 31 grudnia 2020 r. dokumentów potwierdzających, że osoba, która składała w imieniu Przedsiębiorcy oświadczenia woli w ramach Programu, obejmujące zawarcie Umowy Subwencji oraz złożenie odwołania, była uprawniona lub umocowana do reprezentowania Przedsiębiorcy. Dokumenty te muszą być zgodne z Umową Subwencji oraz Regulaminem. Informacje o formie w jakiej należy dostarczać ww. dokumenty zostaną przedstawione za pośrednictwem Państwa Banku nie później niżdo 30 listopada 2020 r.
- Zwracamy też uwagę na konieczność informowania PFR o reorganizacjach podmiotowych Państwa przedsiębiorstwa (przekształcenia, połączenia, podziały w rozumieniu ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych).Informację o udziale Państwa firmy w takiej reorganizacji prosimy kierować pisemnie na adres siedziby PFR lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres:tf_msp@pfr.pl.
- Przypominamy również, że subwencja powinna być przeznaczona na cele zgodne z postanowieniami Umowy Subwencji, to znaczy na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej.
- Podkreślamy także, że w 2021 r. po upływie 12 miesięcy od udzielenia subwencji finansowej, PFR będzie podejmował decyzję o ewentualnym jej częściowym umorzeniu. Kluczowym warunkiem jest kontynuacja działalności gospodarczej oraz utrzymanie zatrudnienia. Planując finanse przedsiębiorstwa należy pamiętać, że pozostała kwota nie umorzona subwencji podlega zwrotowi i powinna być spłacana w 24 równych comiesięcznych ratach.
/Aktualizacja na dzień:30.07.2020r./
Zgodnie z Umową Subwencji i Regulaminem Programu PFR przypominamy o obowiązku przedstawienia przez Państwa w Banku dokumentów potwierdzających, że osoba, która zawarła Umowę i złożyła oświadczenie woli jej zawarcia w imieniu Beneficjenta była uprawniona do jego reprezentowania.
W zależności od sytuacji są to:
-
- informacja odpowiadająca odpisowi aktualnemu/pełnemu z Krajowego Rejestru Sądowego
lub - wyciąg z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
lub - Pełnomocnictwo i informacja odpowiadająca aktualnemu/pełnemu odpisowi z Krajowego Rejestru Sądowego lub Pełnomocnictwo i wyciąg z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
- informacja odpowiadająca odpisowi aktualnemu/pełnemu z Krajowego Rejestru Sądowego
lub
-
- Oświadczenie.
Wzory pełnomocnictwa i oświadczenia stanowią załączniki nr 2 i 3 do Regulaminu i są dostępne do pobrania ze strony Funduszu:
https://pfrsa.pl/dam/serwis-korporacyjny-pfr/documents/tarcza-finansowa-pfr/regulamin_programu_tarcza_finansowa_pfr_dla_mmsp.pdf (wzór pełnomocnictwa – str. 62, wzór oświadczenia – str. 64).
Dokumenty należy przedstawić w Banku osobiście lub przesłać do Banku pocztą w nieprzekraczalnym terminie do 31 grudnia 2020 r.
W przypadku niedopełnienia ww. obowiązku konsekwencją może być wypowiedzenie przez Fundusz Umowy.
W celu usprawnienia procesu weryfikacji zachęcamy do jak najwcześniejszego składania dokumentów.
/Aktualizacja na dzień: 24.07.2020/
Harmonogram wnioskowania/reklamacji/odwołań
- Banki ściągają z serwisów transakcyjnych formularze o godz. 24 w dniu 31. lipca 2020 r.
- Banki umożliwiają złożenie standardowego wniosku po tej dacie (do końca 2020 r.) indywidualnym firmom wskazanym przez PFR (lista NIP), pod warunkiem, że te firmy złożyły wcześniej wnioski w postępowaniu wyjaśniającym (tryb indywidualny).
- Banki umożliwiają złożenie odwołania (do końca 2020 r.) więcej niż 2 razy i po przekroczeniu terminu 2 miesięcy firmom wskazanym przez PFR (lista NIP), pod warunkiem, że te firmy złożyły wnioski w postępowaniu wyjaśniającym i jest to uzasadnione (tryb indywidualny).
- Proces składania standardowych odwołań kończy się 30 września 2020 r. Banki ściągają formularze odwołań o godz. 24 w tej dacie.
- Reklamacje dla wniosków złożonych do 31. lipca Klienci mogą składać w banku jedynie do 14. sierpnia 2020 r.
- Reklamacje do odwołań składanych do 30. września Klienci mogą składać w banku jedynie do 16. października 2020. Cały proces składania reklamacji do banków kończy się zatem w tej dacie.
- PFR odpowie na wszystkie reklamacje klientów, bez względu na termin zakończenia Programu czy proces przyjmowania odwołań/reklamacji.
Komunikat Polskiego Funduszu Rozwoju S.A.
w sprawie możliwości uwzględnienia osoby współpracującej na potrzeby ustalenia statusu przedsiębiorcy w ramach programu rządowego „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm”
W związku z pojawiąjącymi się wątpliwościami, dotyczącymi możliwości uwzględnienia osoby współpracującej, o której mowa w art. 8 ust. 11 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm.) („Osoba Współpracująca”) na potrzeby ustalenia statusu przedsiębiorcy w ramach programu rządowego „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm” („Program”), informujemy, co następuje:
- Zgodnie z regulaminem ubiegania się o udział w Programie („Regulamin”), na potrzeby ustalenia statusu mikroprzedsiębiorcy albo MŚP, przez pracownika rozumie się osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, przy czym za pracowników nie uważa się pracowników na urlopach macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych i zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego („Pracownik”).
- Wobec powyższego, przedsiębiorca może zaliczyć w ogólnej liczbie Pracowników, ustalanej na potrzeby określenia statusu Mikroprzedsiębiorcy albo MŚP, Osobę Współpracującą zgłoszoną do ubezpieczeń społecznych pod kodem 0511, pod warunkiem, że osoba ta jest jednocześnie Pracownikiem.
- W przypadku, gdy Osoba Współpracująca nie jest Pracownikiem, przedsiębiorca nie uwzględnia tej osoby w ogólnej liczbie Pracowników ustalanej na potrzeby określenia statusu Mikroprzedsiębiorcy albo MŚP, niemniej jednak, w przypadku mikroprzedsiębiorcy, uwzględnia tę osobę na potrzeby wyliczenia kwoty subwencji finansowej.
PFR nie zamyka się 31 lipca ws. rozpatrywanych postępowań wyjaśniających – wszystkie firmy otrzymają pomoc
/Aktualizacja na dzień 27.04.2020/
Informujemy, że na Beneficjentach Tarczy finansowej spoczywa obowiązek złożenia pełnomocnictwa lub oświadczenia, które trzeba dostarczyć Banku max. do 31.12.2020, by potwierdzić ważność zawartych umów (obowiązek ten spoczywa na Beneficjencie pod rygorem zwrotu 100% subwencji).
Wzór oświadczenia – Pobierz
Wzór pełnomocnictwa – Pobierz
Najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami w odniesieniu do Programu rządowego dotyczącego wsparcia finansowego Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w związku ze zwalczaniem skutków epidemii COVID-19 Polsce w ramach rządowej Tarczy Antykryzysowej – ZOBACZ
Przewodnik dla mikro, małych i średnich firm po tarczy finansowej PFR Opis programu i warunki finansowania – ZOBACZ
W związku z globalną epidemią koronawirusa COVID-19 światowe gospodarki zaczynają popadać w recesję. Należy liczyć się z tym, że zamrożenie gospodarcze pociągnie za sobą również spowolnienie dla Polski. Aby chronić polskie firmy, rząd za pośrednictwem Polskiego Funduszu Rozwoju uruchomił Program wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw, w którym trafi do nich aż 75 mld złotych.
Jako Bank współpracujący z Polskim Funduszem Rozwoju składanie wniosków będzie obsługiwane za pośrednictwem bankowości internetowej Banku Spółdzielczego w Starej Białej.
Zapraszamy do wzięcia udziału w bezpłatnych szkoleniach (webinariach) dla przedsiębiorców na Temat Tarczy Finansowej PFR organizowanych przez PFR Portal PPK.
Terminy webinariów do wyboru: 6,7,8 lub 11 maja. Zapisy na webinarium ➡️ https://pfrportal.pl/tarcza-finansowa/
Na działania w ramach Programu składają się:
- Tarcza Finansowa PFR dla Mikrofirm o wartości 25 mld zł („Tarcza Finansowa dla Mikrofim”) – Więcej
- Tarcza Finansowa PFR dla MŚP o wartości 50 mld zł („Tarcza Finansowa dla MŚP”) –Więcej
Jak się przygotować do złożenia wniosku w ramach Tarczy Finansowej PFR?
- Upewnij się że Bank posiada aktualne, zgodne z wpisem w rejestrze dane Twojej firmy.
- Upewnij się że posiadasz aktualne pełnomocnictwo do reprezentowana Twojej firmy i dysponowania środkami w banku.
- Upewnij się że posiadasz aktywny dostęp, czyli login i hasło do bankowości internetowej dla firm.
- Sprawdź, czy Twoja firma prowadziła działalność na dzień 31 grudnia 2019 r.
- Przygotuj dane finansowe swojej firmy, w szczególności m.in. o wysokość obrotów gospodarczych w wybranych miesiącach oraz o liczbę zatrudnionych pracowników w przeliczeniu na pełen etat (w tym zatrudnionych na umowy cywilnoprawne).
- Upewnij się, że nie nasz zaległości z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne.
Szczegółowe zasady programu oraz wzory dokumentów będą przedstawione po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej na realizację programu. Informacje o rozpoczęciu przyjmowania wniosków i bankach uczestniczących w programie ogłoszone zostaną na stronie www.pfr.pl.
Z rządowego wsparcia mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy:
- na dzień 31 grudnia 2019 r. lub na dzień udzielenia finansowania nie zalegają z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne,
- odnotowały spadek przychodów o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 roku w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19.
Jak się przygotować do złożenia wniosku? Czytaj tutaj: https://www.sgb.pl/tarcza-finansowa-pfr-jak-sie-przygotowac/
UWAGA! Wniosek w Internet Bankingu dla Firm dotyczy również mikroprzędsiębiorców. Mylący jest napis w składanym wniosku, że dotyczy tylko średnich i małych firm. Po przejściu na platformę PFR klient wybiera kim jest: mikro, małym czy średnim przedsiębiorcom (według ilości zatrudnionych pracowników).
W celu poprawnie złożonego wniosku trzeba mieć uruchomione wyskakujące okna w przeglądarce*, bo inaczej nie przeniesie Państwa na stronę PFR i to jest jeden z najczęściej spotykanych problemów.
* W zależności od wyszukiwarki internetowej, potrzeba wyczyścić dane w sekcji Ciasteczka (cookies) i dane stron (CHROME i MOZILLA FIREFOX) oraz w sekcji Pop-upy i przekierowania (CHROME) zaznaczyć Dopuszczone, obie sekcje znajdują się w ustawieniach wyszukiwarek w zakładce Prywatność i bezpieczeństwo.
Masz więcej pytań
Jeżeli chcesz żebyśmy skontaktowali się z Tobą w sprawie oferty, wypełnij formularz kontaktowy a oddzwonimy
Znajdź placówkę
Kliknij przycisk „Szukaj” a pomożemy znaleźć najbliższą placówkę w Twojej okolicy.
Pliki do pobrania